Journalistikens kommersialisering – mera myt än sanning?

Innehållets förändring i svensk dagspress 1960–2010 – Ingela Wadbring

Kommersialisering anges ofta som orsak till journalistikens och mediernas förflackning. Såväl i vetenskapliga artiklar som i allmän debatt hävdas att ökad konkurrens leder till slätstruket innehåll för att locka en... Läs mer KÖP

Problempartiet

mediernas villrådighet kring SD valet 2010 – Björn Häger

Annonser som stoppas, insändare som inte går att publicera och en kraftigt kritiserad debattartikel i Aftonbladet om hotet från islam. Några medier har mött Sverigedemokraternas frammarsch med restriktivitet och tystnad.... Läs mer KÖP

Sprickorna i muren

En annorlunda årsrapport 2011/2012 om journalistik, medier och medieforskning – Patrik Lundell, Bitte Hammargren, Yasmine El Rafie, Niklas Ekdal

Journalister har som få andra haft möjlighet att skriva sin egen historia och deras självbild har ibland okritiskt anammats av presshistoriker. Mediehistorikern Patrik Lundell vid Lunds universitet ifrågasätter etablerad historieskrivning... Läs mer KÖP