Pressmeddelande om Mediestudiers årsbok 2018
Fler kommuner har blivit vita fläckar utan redaktionell närvaro
Antalet svenska kommuner utan redaktionell närvaro har ökat från 32 till 35. Det är var åttonde kommun – och det går att se dessa kommuner som mediesveriges vita fläckar. Det framgår i Mediestudiers årsbok som i dag utkommer för fjärde gången. – Mediestudiers årsbok tar temperaturen på framförallt den lokala svenska journalistiken i en för medier extremt ekonomiskt pressad tid. När allt skakar är det viktigt att hålla koll på detaljerna för att minimera risker, säger Lasse Truedson, föreståndare för Institutet för Mediestudier. Mediestudiers årsbok presenterar även i år resultatet av en enkät till landets alla kommuner som visar på en kraftig oro för utvecklingen för den lokala rapporteringen. Några andra slutsatser i Mediestudiers årsbok 2018:
I år har presentationen av Mediestudiers databas över landets lokala medier förnyats fullständigt. Det är nu möjligt att på en rad olika sätt sortera och studera medienärvaron i landets kommuner och hur redaktioner är spridda. Databasen finns här: http://kommundatabas.mediestudier.se Årsboken presenteras i sin helhet på ett seminarium idag med deltagande av bland andra kulturminister Alice Bah Kuhnke måndag kl. 16.00 hos Norstedts förlag: https://mediestudier.se/seminarier/sprider-sig-de-vita-flackarna/ (På grund av förhinder har tidigare utannonserade Anna Lindberg, NTM, ersatts av Carl-Johan Bergman, Mittmedia i seminariet.) Mediestudiers årsbok kan laddas ner som PDF från: https://mediestudier.se/publikationer/mediestudiers-arsbok/ För mer information kontakta: Lars Truedson Föreståndare Institutet för mediestudier Innehållsförteckning: Lars Truedson Tillståndet för nyhetsjournalistiken – en översikt Gunnar Nygren och Nønne Schjærff Engelbrecht Vita fläckar och medieskuggor – stora skillnader i kommunernas bevakning Carina Tenor Kommunerna om den lokala journalistiken 2018 Tobias Egge, Camilla Minnhagen Reklamintäkterna till journalistik fortsätter sitt fall trots högkonjunktur. En studie av reklamintäkter hos svenska medier med nyhetsjournalistiskt innehåll 2008–2017 Olle Lidbom Journalistikens finansiering 2017–2018 Lars Truedson Publiceringar om kommunpolitik ökar digitalt Leo Wallentin och Katarina Lind Där bor journalisterna 2018 Ulrika Andersson Samhällsengagemang viktigt för att unga ska ta del av nyheter |