Snigeln och haren

– så kan mediepolitiken komma ikapp medieutvecklingen – Sigurd Allern, Thomas Baekdal, Nicklas Berild Lundblad, Thomas Gür, Christina Jutterström, Olle Lidbom, Carl-Gustaf Lindén, Thomas Mattsson, Gunnar Nygren, Ragnhild Olsen, Victor Pickard, Ester Pollack, Ingela Wadbring, Aron Emilsson (sd), Ida Karkiainen (s), Niclas Malmberg (mp), Christer Nylander (l), Mats Svegfors (m), Bosse Svensson (c), Roland Utbult (kd), Lars Nord (red), Lars Truedson (red)

Mediepolitiken har ständigt släpat efter medieutvecklingen, som snigeln som försöker komma ikapp en hare. De senaste decennierna har nästan allt ändrats för medier – utom mediepolitiken. Snigeln och haren – så kan mediepolitiken komma ikapp medieutvecklingen har temat mediepolitik – skribenterna har fått i uppdrag att önska sin mediepolitik. Utmaningen har antagits av branschveteraner som Mats Svegfors och Christina Jutterström, av branschaktörer i dag som Thomas Mattsson, Thomas Baekdal och Thomas Gür och av ledande internationella och svenska medieforskare som Victor Pickard, Sigurd Allern och Gunnar Nygren. Och så representanter för riksdagspartierna. Vi har uttryckligen bett skribenterna att skriva om sin personliga syn, inte ett partiprogram, i strävandet att hitta nya idéer. Och så ger några inledande kapitel en bakgrund om svensk mediepolitik de senaste decennierna av Ingela Wadbring, Lars Nord, Carl-Gustav Lindén och Olle Lidbom.

Här kan du läsa och lyssna på artiklar om publikationen: Journalisten, Aftonbladet debatt, Medierna i Sveriges Radio

Här finns varje kapitel som pdf:
Så kan mediepolitiken komma ikapp medieutvecklingen  Författare: Lars Nord och Lars Truedson

Ett steg framåt, två steg tillbaka – reflektioner kring svenska medieutredningar  Författare: Lars Nord och Ingela Wadbring

Intresset för mediepolitik sjunker i Riksdagen  Författare: Olle Lidbom

Slutet på den nationella mediepolitiken Författare: Carl-Gustav Lindén

Framtidens mediepolitik_i Sverige, Europa och världen Författare: Thomas Baekdal

En politik för att hantera uppmärksamhet Författare: Nicklas Berild Lundblad

Så kan offentliga mediecenter skapa en ny journalistik för alla Författare: Victor Pickard

Ett mediestöd som sätter värdesamskapande och användare i centrum Författare: Ragnhild Kr. Olsen

En Bonnier-opera om mediestödet Författare: Sigurd Allern och Ester Pollack

Ett nytt mediestöd utan politisk styrning  Författare: Gunnar Nygren

Inför ett generellt indirekt mediestöd Författare: Thomas Mattsson

Inte public service – kalla det statstelevision och statsradio Författare Thomas Gür

Världen har alltid förändrats så ock public service Författare: Christina Jutterström

Min konservativa mediepolitik för Sverige Författare: Aron Emilsson

Min socialdemokratiska mediepoitik för Sverige Författare: Ida Karkiainen

Min gröna mediepolitik för Sverige Författare: Niclas Malmberg

Min liberala mediepolitik för Sverige Författare: Christer Nylander

Min liberalkonservativa mediepolitik för Sverige Författare: Mats Svegfors

Min center-mediepolitik för Sverige Författare: Bosse Svensson

Min kristdemokratiska mediepolitik för Sverige Författare: Roland Utbult

 

  KÖP BOK HÄMTA PDF