SEMINARIUM zoom seminarium. 20 oktober 2020

Hur många miljoner har journalistiken tappat under annonskrisen?

De senaste tio åren har journalistiken tappat omkring en halv miljard kronor i annonsintäkter varje år. Trots att det varit högkonjunktur en stor del av tiden. På seminariet berättar Madeleine Thor, vd på IRM, hur annonsutvecklingen varit för journalistiska medier under 2019 och, vilket är nytt för i år, ger en prognos för utvecklingen under detta dramatiska 2020. Hur hårt slår corona-konjunturens fall mot just journalistiken? Medverkande Madeleine Thor, vd IRM Victoria Svanberg, NWTs ägare och ordförande för TU Olle Lidbom, vice ordförande för Institutet för mediestudier (Norstedts, mediepodden och bloggen Vassa eggen) Moderator: Lars Truedson, föreståndare Mediestudier

SEMINARIUM zoom seminarium. 9 oktober 2020

Klarar journalistiken säga sanningen?

Medier anklagas allt oftare för att vara fejk och sprida osanningar. Och samtidigt finns motsatt kritik om att bara traditionell journalistik klarar av att styra bort från ett samhälle bortom sanningen, post truth. Mediestudier bjuder in till ett samtal om journalistik och sanning mellan forskare och journalister. Är det olika sanningskrav på ett granskande TV-magasin som Uppdrag granskning och liverapporteringen på Aftonbladet.se? Kan vi tala om att transparens om förutsättningarna har ersatt mer traditionella och absoluta krav på sanning i journalistiken? Medverkande: Elin Gardeström, docent, Södertörns högskola Mats Ekström, professor, JMG, Göteborgs universitet Nils Hanson, Uppdrag granskning, SVT mm Martin Schori, chef... Läs mer

SEMINARIUM zoom. 29 september 2020

Är den professionella reporterrollen utrotningshotad?

På Zoom- seminariet lyfter vi kapitel från publikationen Sanning, förbannad lögn och journalistik Bland annat söker vi orsaker till varför journalistiken på senare år fått så mycket kritik för bristande objektivitet och sanningsenlighet. Och diskuterar ifall den allsidiga, professionella reporterrollen håller på att tryckas undan. Vi presenterar också en ny undersökning där vi studerat balans i valrörelserapporteringen 2010 och 2018 inte bara vad gäller vänster-höger utan också på GAL-TAN-skalan och lyfter flera andra kapitel från publikationen. Medverkande: Elin Gardeström, docent Södertörns högskola Nicklas Håkansson, docent JMG, Göteborgs universitet Bengt Johansson, professor JMG, Göteborgs universitet Helena Olsson, beställare SVY Moderator: Lars Truedson,... Läs mer

TIDIGARE SEMINARIER

Det säger forskningen om medieetik och uthängning

- Digitalt seminarium på Zoom 19 augusti 2020

Mediestudier släppte antologin med titeln Uthängd! – inte bara #metoo som tar upp en rad frågor om medieetik den 19 augusti. På zoom-seminariet, i samband med publikations-släppet, diskuterades tre kapitel med nya... Läs mer

Uthängd! – om medieetik efter #metoo

- Digitalt seminarium på Zoom 23 juni 2020

I det första seminariet om publikationen Uthängd! – inte bara #metoo presenterades ett särtryck ur boken: Uthängd – om medieetik efter #metoo Här kan du se zoom-seminariet Här kan du... Läs mer

EU:s journalistiska underskott – webbinarium 17 mars

- Europahuset, Regeringsgatan 65, Stockholm 17 mars 2020

Vi har beslutat oss för att genomföra seminariet utan publik. Följ sändningen här (syns vid start): direktsänt seminarium Via Facebooksida SVT Forum spelar också in seminariet. Här kan du läsa... Läs mer

Mediestudier på Bokmässan: Frågor om journalistik

- Mässans Gata, Göteborg 28 september 2019

Under temat medvetenhet på Bokmässan i Göteborg håller vi ett seminarium utifrån boken 13 frågor om journalistik som släpps samma dag. Om seminariet: Kritiska frågor om journalistik duggar tätt idag. Men... Läs mer

Mediestudier i Almedalen: Annonsörerna flyr journalistiken

- Strandgatan 19, Visby 3 juli 2019

Sedan många år gör IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) på Mediestudiers uppdrag en mätning av hur reklamintäkterna till företag som producerar samhällsjournalistik utvecklas. Här presenterades årets siffror. Medverkande: Madeleine... Läs mer