SEMINARIUM

Annonsörerna byter spelplan – överlever journalistiken?

Svenska medier för en ojämn kamp för att hitta finansiering när annonsintäkterna i allt större utsträckning hamnar hos globala jättar som Google och Facebook. Dessa plattformar dominerar den digitala annonsmarknaden, vilket slår hårt mot traditionella och lokala mediers överlevnad. Det ökar risken för att den lokala journalistiken urholkas och att antalet oberoende nyhetskällor minskar.

  • Hur påverkas annonsörerna av hushållens försämrade ekonomi?
  • Vilka medier tappar mest – och vilka är vinnarna?
  • Hur ska journalistiken överleva i en allt mer anorektisk redaktionsmiljö?

Medverkande

  • Madeleine Thor, vd IRM
  • Malin Häger, strategisk rådgivare samt tidigare nordisk försäljningsdirektör TV4
  • Tobias Lindberg, analytiker vid Nordicom

Samtalet modereras av Ulrika Beck-Friis, föreståndare på Institutet för mediestudier.