Nyheter – allt mer en tolkningsfråga

mediestudiers innehållsanalys 2007-2018 – Raul Ferrer Conill, Karl-Arvid Färm, Anja Hirdman, Anna-Maria Jönsson, Torbjörn von Krogh, Johan Lindell, Lars Nord, Gunnar Nygren, Anna Roosvall, Göran Svensson, Ingela Wadbring, Andreas Widholm, Sara Ödmark, Michael Karlsson (red), Lars Truedson (red)

 

  • Journalistiken blir allt mer tolkande. 
  • Talespersoner och PR-personer har blivit tre gånger vanligare i medier sedan 2007. 
  • Publiken vill ha ännu mer lokala nyheter än vad som publiceras. 
  • Kvinnor syns något oftare, men fortfarande går det nästan två män på varje kvinna i medier. 

Medierna är utmanade ekonomiskt och kritiserade ideologiskt som nästan aldrig förr. Då gäller det att veta hur journalistiken utvecklas. Det görs i Mediestudiers innehållsanalys som vartannat år kodar ett urval av nyheter ur en rad aspekter. I denna bok presenterar några av landets ledande medieforskare resultat från arbetet hittills. 

  Pris: 99 kr KÖP BOK HÄMTA PDF

Seminarium 13 juni 2019 Mer info