IRM: Journalistik och reklam 2023

Reklamintäkter hos medier med nyhetsjournalistik, 2008-2024 – Madeleine Thor, Per Henckel

På uppdrag av Institutet för mediestudier har Institutet för reklam- och mediestatistik tagit fram en bedömning kring reklamintäkter för medier med nyhetsjournalistiskt innehåll under perioden 2008 till 2024.
Seminarium 31 augusti 2023 Mer info

Valet 2022: Politiken, medierna och nyhetsagendan

Bengt Johansson, Jesper Strömbäck, Ulrika Beck-Friis (red), Jonathan Lundqvist (red)

Trots att sjukvård, miljö och utbildning låg högt på väljarnas dagordning inför valrörelsen 2022 riktades mediernas uppmärksamhet mot andra frågor. Istället fick brott och straff, ekonomi samt energifrågorna allra mest... Läs mer
Seminarium 17 maj 2023 Mer info

EU i svenska medier

Charlotta Buxton, Peter M. Dahlgren, Bengt Johansson, Sigrid Melchior, Anna Skoog, Annika Ström Melin, Maria Strömvik, Saga Wadensjö

Samtidigt som EU:s makt har stärkts och inflytandet över den svenska lagstiftningen ökat, har antalet svenska korrespondenter i Bryssel minskat. Den här rapporten kartlägger hur det påverkar kvalitet, omfång och perspektiv... Läs mer
Seminarium 9 februari 2023 Mer info

Mediestudiers årsbok 2022

Tillståndet för journalistiken – Tobias Hedström, Per Henckel, Anna-Maria Jönsson, Olle Lidbom, Maria Norbäck, Gunnar Nygren, Martin Olsson, Madeleine Thor, Ingela Wadbring, Leo Wallentin, Andreas Widholm, Ulrika Beck-Friis (red), Jonathan Lundqvist (red)

Redaktionsdöden i landets kommuner har stannat av. Däremot fortsätter ägarkoncentrationen att öka. Trots att reklamintäkterna till journalistik gjorde en historisk åter- hämtning efter pandemin, ser framtiden dyster ut. Konsumenternaefterfrågarjournalistikochärvilligaattbetalaför den.... Läs mer
Seminarium 8 december 2022 Mer info

Källkritik & krig

propaganda, desinformation och lögner – Anne Lagercrantz, Anna-Lena Laurén, Gunnar Nygren, Daria Taradai, Andreas Widholm, Ulrika Beck-Friis (red), Jonathan Lundqvist (red)

Krigsrapporteringen från Ukraina utmanar redaktionernas resurser för att kontrollera vad som är sant och falskt. I rapporten Källkritik och krig presenteras en granskning av hur redaktionerna hanterar desinformation och säkerställer... Läs mer
Seminarium 27 oktober 2022 Mer info

Valrörelsen i medierna

kampen om dagordningen – Freja Blomdahl, Jakob Bäck, Tommy Bruhn, Peter M Dahlgren, Henrik Ekengren Oscarsson, Henrik Ekman, Bengt Johansson, Johan Martinsson, Lars Nord, Margit Silberstein, Anders Sigrell, Martin Sundby, Ulrika Beck-Friis (red), Jonathan Lundqvist (red)

I skuggan av kriget i Ukraina bevakar medierna även den svenska valrörelsen 2022. Ett val som avslutar en turbulent mandatperiod med regeringskriser, stenhårda budgetförhandlingar, statsministerbyte, en global pandemi, ökande samhällsklyftor... Läs mer

På mediernas planhalva

– om pengar, diktaturer och supportermakt – Erik Edoff, Johanna Frändén, Kutte Jönsson, Olof Lundh, Åke Stolt, Stefan Sjöström, Daniela Sundin, Simon Tengberg, Jesper Enbom(red), Jonathan Lundqvist(red)

Sportjournalistiken är en av få gemensamma lägereldar som finns kvar inom journalistiken. Till skillnad från många andra medieområden är den lönsam, lockar publik och bidrar till en nationell självbild. Samtidigt... Läs mer
Seminarium 21 april 2022 Mer info

Mediestudiers årsbok 2021

Tillståndet för journalistiken 2021 – Kajsa Carlsson (RED), Ulrika Facht, Karl-Arvid Färm, Per Henckel, Olle Lidbom, Lars Nord, Carina Tenor, Madeleine Thor, Leonard Wallentin, Jenny Wiik

Reklamköpen i nyhetsmedier sjönk under pandemin ännu kraftigare än tidigare, 2020 minskade reklamomsättningen med 700 miljoner kronor. Finns det en lösning framåt för mediehusen trots kraftigt minskade reklamintäkter? Mediestudiers årsbok... Läs mer
Seminarium 14 december 2021 Mer info