Tobias Hedström, Per Henckel, Anna-Maria Jönsson, Olle Lidbom, Maria Norbäck, Gunnar Nygren, Martin Olsson, Madeleine Thor, Ingela Wadbring, Leo Wallentin, Andreas Widholm, Ulrika Beck-Friis (red), Jonathan Lundqvist (red)
Redaktionsdöden i landets kommuner har stannat av. Däremot fortsätter ägarkoncentrationen att öka.
Trots att reklamintäkterna till journalistik gjorde en historisk åter- hämtning efter pandemin, ser framtiden dyster ut.
Konsumenterna efter frågar journalistik och är villiga att betala för den. Inte minst hos yngre finns det en betalningsvilja på nätet.
Förslaget till nytt mediestöd kan innebära en radikal förändring, där vinnarna troligen blir mindre lokala aktörer, både i form av etablera- de, tryckta medier och nyare, enbart digitala sådana.
Det är några av de tydligaste trenderna för den svenska journalistiken som tecknas i Mediestudiers årsbok 2022.