Sällan har mediernas makt över enskilda personer utövats så brutalt som under hösten 2017, i samband med #metoo. Aldrig har väl så många publiceringar fällts i medieetisk granskning och så många uthängningar dömts för förtal. Det väcker frågor om medielandskapet och om medieetik. Har vi fått två konkurrerande medieetiker, en i traditionella och en i sociala medier?
Offentlighetens pris kan plötsligt bli högt, om man hamnar i fokus för granskning – vare sig en uthängning är motiverad eller inte. Därför behöver granskarna ständigt granskas.
Detta särtryck tar ett brett grepp om den enskildes utsatthet under #metoo. Vad var det som hände – och vad blir konsekvenserna?
Detta särtryck Uthängd – om medieetik efter #metoo släpps den 23 juni och hela publikationen Uthängd – inte bara #metoo släpps den 19 augusti.
Här kan du se ett inslag från SVT om Uthängd!–om medieetik efter #metoo
Här kan du lyssna på ett inslag från Studio ett.
Artikel i Journalisten
Mediestudiers debattartikel i DN
Recension i GöteborgsPosten av Ulrika Knutson.
Här kan du se SVT Forums inspelning av seminariet om studien.
Här kan du se zoom-seminariet (YouTube).